Haastatteluiden avulla voidaan saada syvällistä ymmärrystä käsillä olevaan aiheeseen. Haastattelu sopii hyvin myös tilanteisiin, joissa kirjallista tietoa on vastaajilta vaikea saada.
Haastatteluiden toteutus
Haastattelusta saatava tieto on syvällisempää ja moniulotteisempaa kuin kyselylomaketieto, eikä sitä voida muuttaa määrälliseen muotoon samalla tavalla. Haastatteluiden pohjaksi on hyvä rakentaa haastattelurunko. Runko voi koostua valmiiksi valituista laajemmista teemoista, joista keskustellaan vapaasti. Haastattelu voi olla myös strukturoidumpi, jolloin samat tarkemmat kysymykset kysytään kaikilta haastateltavilta.
Jos haastatteluista halutaan saada yhteismitallista tietoa, on tärkeää, että jokaisessa haastattelussa on sama rakenne. Osallistujat voivat myös täyttää ennen haastattelua kyselylomakkeen, jossa on väittämäpatteristoja. Tällöin saadaan samalla numeerista tietoa esimerkiksi koetuista hyödyistä. Vaihtoehtoisesti haastattelun alussa voidaan toteuttaa esim. äänestys tai kerätä muulla toiminnallisella menetelmällä tietoa muutamasta keskeisimmästä asiasta.
Jos haastattelu tehdään heti toiminnan päätyttyä, saadaan tietoa osallistujien välittömästi kokemista hyödyistä. Haastattelu voidaan myös toteuttaa esim. muutaman kuukauden kuluttua toiminnan päättymisestä. Tällöin osallistujat voivat kertoa myös mahdollisista toiminnan pidempiaikaisista vaikutuksista elämässään
Haastatteluista kannattaa tehdä muistiinpanot. Haastattelutilanteet voidaan joko äänittää, tai kirjata keskeisimmät asiat ylös haastattelun aikana. Voi olla helpompaa, jos muistiinpanojen kirjaaja on eri henkilö kuin haastattelija
Lue haastatteluaineistojen käsittelystä ja analyysista Laadullisen aineiston analysointi -sivulta.
Hyviä haastattelemisen periaatteita ovat:
- Kerro haastattelun alussa haastateltavalle sen aiheesta ja tarkoituksesta
- Kerro myös, onko haastattelu anonyymi, tallennetaanko haastattelu, ja käytetäänkö suoria lainauksia
- Kerro, missä ja miten haastattelua hyödynnetään
Ryhmähaastattelu
Ryhmähaastattelu tiedon keruun tapana sopii
- kun halutaan saada yhdellä kertaa tietoa usealta toimintaan osallistuneelta
- jos kirjallinen tiedon tuottaminen on osallistujalle haastavaa
- kirjallinen palautteen kerääminen ei syystä tai toisesta onnistu, tai se jää vähäiseksi
- halutaan syventää saatua kirjallista lomakepalautetta
- sekä kohderyhmän kokemusten kartoittamiseen, että erilaisten yhteistyötahojen ja ammattilaisten palautteiden keräämiseen
Järjestö toteuttaa kahden vuoden sisällä Suomeen muuttaneille pienten lasten äideille tietoa, keskusteluita ja toiminnallisia menetelmiä sisältävän viiden kerran ryhmätapaamisten sarjan, jonka tavoitteena on äitien arjessa jaksamisen vahvistuminen.
Viimeisellä kerralla vetäjät tekevät osallistujille ryhmähaastattelun. Haastattelulla halutaan selvittää erityisesti sitä, millaisia voimavaroja osallistujat kokevat saaneensa, ja mitkä ryhmän menetelmistä he kokivat itselleen hyödyllisimmiksi, ja miksi. Osallistujat vastaavat aluksi lyhyeen hyötyväittämiä sisältävään kyselyyn. Tämän jälkeen vetäjät haastattelevat osallistujia samoista väittämistä, sekä ryhmässä käytetyistä menetelmistä.